Tržište

Japanska lančana reakcija u proizvodnji automobila


Od danas, Opel mora ukinuti dve smene u pogonu Corse u Eisenachu – jer nedostaju delovi koji inače stižu iz Japana. Uopšte, u ovim vremenima globalizacije i druge proizvođače je pogodila japanska katastrofa.

U pogonima Opela i u Eisenachu i španskoj Saragossi od ponedeljka počinju redukcije: u Nemačkoj će u ponedeljak i utorak otpasti po dve smene, u Španiji se taj dan uopšte neće raditi. Katastrofa u Japanu je pokazala prave razmere globalizovane proizvodnje – i koncepta po kom fabrike automobila gotovo da nemaju nikakve zalihe delova koje trebaju ugraditi.

Sa druge strane, posebno fabrike luksuznih automobila nerado priznaju da je i jedan vijak proizveden negde drugde, nego u matičnoj zemlji proizvođača jer to kupci nerado primaju na znanje. Realnost jeste da praktično nema automobila koji nije prava mala svetska zajednica i da se radi možda samo o nekom postotku delova koji se zaista proizvodi u Nemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji… Podatak koji proizvođači automobila još manje rado iznose u javnost jeste – koji je to tačno deo proizveden u inostranstvu jer postoji opasnost da će kupci onda baš taj deo optuživati za kvar i nedostatak.

Ipak, u Opelu su otkrili da će nedostajati određeni čipovi, a bez čipova današnji automobili se praktički ne mogu pomeriti s mesta. Konačno, Japan proizvodi 20% čipova naše planete i oni su dovoljno mali da do fabrika na Zapadu stižu avionom, a ne brodovima. Jer Opel nipošto nije jedini koji ima – ili će ubrzo imati problema. Na primer i nemački BMW kupuje menjače u Japanu koji stižu brodovima i bavarski proizvođač priznaje da će za koju nedelju, i on imati problema – a možda i ranije.