Servis info

EuroTEST benzinskih stanica

Benzinskim stanicama u Evropi potrebna je veća higijena – bez vrhunskih rezultata u novom EuroTEST projektu

Kako su vršena poređenja benzinskih stanica na auto-putevima? Da li se vozačima nude adekvatne usluge i naplaćuju razumne cene za gorivo i robu? Da li plaćamo previše za benzin na auto-putevima? Da li benzinske stanice ispunjavaju osnovne sanitarne standarde? Da bi odgovorili na ova pitanja, EuroTEST eksperti testirali su 77 benzinskih stanica na najvažnijim evropskim auto-putevima, u periodu od Septembra 2010.g. do marta meseca 2011.g.

„Nedostatak pomoći za osobe sa invaliditetom, nečisti sanitarni čvorovi, visoke cene u radnjama i table sa cenama goriva koje nisu lako uočljive: to su sve segmenti koje benzinske stanice na evropskim auto-putevima treba da unaprede“, rekao je Jacob Bangsgaard, generalni direktor Regije I FIA.

EuroTEST nije mogao da dodeli najbolju ocenu – Veoma dobra – niti jednoj do benzinskih stanica. S druge, pozitivne strane, EuroTEST je utvrdio da postavljeni znakovi na auto-putevima, bezbedan prilaz i izlaz sa stanice, sveoubuhvatni uslužni sadržaji (kao što su dostupne rukavice ili uređaji za merenje pritiska u pneumaticima), kao i asortiman robe koji se nudi u radnjama, ukazuju da mnoge benzinske stanice duž auto-puteva rade na visokom nivou.

Testirano je oko 80 karakteristika, iz sledećih kategorija: prilaz i izlaz sa stanice, zona dolivanja goriva, radnje, sanitarni čvorovi, higijena i cene. EuroTEST je ocenio stanice na skali od Veoma dobra stanica do Veoma loša stanica, i to ukupno 77 stanica, koje su postigle sledeće rezultate:

Veoma dobra: 0
Dobra: 23
Prihvatljiva: 48
Loša: 6
Veoma loša: 0

Najveći nedostaci odnose se na higijenu, za koju je utvrdjeno da nedostaje u većini testiranih stanica. Polovina testiranih toaleta bili su manje ili više prljavi kada ih čovek pogleda. Čak i toaleti koji su izgledali čisti nisu automatski zadovoljili standarde higijene: za oko četvrtinu uzetih higijenskih uzoraka utvrdjeno je da su potencijalno opasni po zdravlje ljudi, dvanaest su definitivno bili opasni po zdravlje, a kod 40% uzoraka indikovano je nedovoljno čišćenje. Kada se radi o higijeni, postoji mnogo prostora za unapredjenje od strane operatera, u pogledu češćeg i detaljnijeg čišćenja toaleta.

Ključne činjenice utvrdjene tokom testiranja

Najslabiji rezultat
Najslabiji rezultat dobila je holandska benzinska stanica De Buunderkamp, na auto-putu A 12 (Utrecht-Arnheim). Zona dolivanja goriva nije odvojena za putnička i i teretna vozila, utvrdjeno je da nedostaju uslužni sadržaji u zoni dolivanja goriva, sanitarni čvorovi su ocenjeni kao posebno loši, dok za invalide ne postoji poseban toalet. Na sve to dodat je i nalaz higijenskog uzorka, koji je ocenjen kao opasan po zdravlje, kao i osoblje koje nije posebno ljubazno – sve u svemu, vrsta benzinske stanice koja ne može da privuče vozače.
Najbolji rezultat
Stanica Kozlov-Cerna Studanka, na auto-putu A 1 (Prague-Brunn), u Češkoj Republici, pokazala se sasvim suprotno i izbila na vrh testiranih stanica: znak koji pokazuje brend i cene goriva jasno je istaknut na auto-putu, izuzetno dobro snabdevena radnja sa veoma razumnim cenama, kao i prilaz bez ikakvnih prepreka, doneli su ovoj stanici najbolji ukupni rezultat.

Najboljih pet stanica: sve u Istočnoj Evropi

Pet najbolje ocenjenih stanica je iz Istočne Evrope, i to dve u Češkoj Republici, dve u Sloveniji i jedna u Hrvatskoj. U sve tri zemlje, osnov za uspešne ocene predstavljaju najbolje opremljeni sanitarni čvorovi, raznolikost ponuđene robe i neverovatno pristupačne cene u radnjama.

Cene robe

Nemačka je daleko najskuplja zemlja, uprkos tome što je na četvrom mestu po kupovnoj moći medju zemljama u kojima je vršeno testiranje. Belgija, s druge strane, uprkos tome što je prilično skupa zemlja (na trećem mestu po kupovnoj moći) ima umerene cene. Češka Republika ima najbolje cene, a tik iza nje su Hrvatska i Slovenija. Na tri holandske benzinske stanice u Den Boutu, De Luchtu (istok) i Het Gevlochtu, vozači čak moraju da plate i vazduh (za upotrebu uređaja za proveru pritiska u pneumaticima).

Da li je jeftinije na benzinskim stanicama van auto-puteva?

Testovi su takodje vršeni na benzinskim stanicama van auto-puteva da bi se utvrdilo da li je na njima jeftinije gorivo. Rezultati pokazuju da nije uvek tačno to da je gorivo jeftinije na stanicama koje se ne nalaze na auto-putevima. Na testiranim stanicama u Austriji, Francuskoj, Švajcarskoj, i u manjem obimu u Belgiji, vozači bi uštedeli ukoliko bi skrenuli sa auto-puta i pronašli alternativnu stanicu. Ali, u drugim zemljama, razlika nije tako značajna i jeftinije cene na stanicama van auto-puteva ne opravdavaju skretanje sa auto-puta, veću potrošnju goriva, pa čak i plaćanje putarine, u nekim slučajevima.

Nedostatak informacija za korisnike

Informacije, ipak, često nedostaju: dok su brendovi relativno dobro označeni na auto-putevima, slika je potpuno drugačija kada se radi o vrstama goriva i cenama goriva. Samo je 18% stanica unapred objavilo tu informaciju. U tom pogledu, dve holandske benzinske stanice – Bodegraven i Het Gevlocht, kao i dve slovenačke stanice – Jesenice (jug) i Grič, zaista zaslužuju sve kritike: vozači dobijaju informaciju o ceni goriva tek kad podignu mlaznicu za dolivanje goriva.