Već nedeljama je preuzimanje velikog Volkswagena od strane puno manjeg Porschea važna privredna tema u Nemačkoj. Pritom se zaboravlja da i jedan i drigi proizvođač automobila imaju istog oca – Dr. Ferdinanda Porschea.
Dekadama je Porsche jedna od najpoznatijih marki sportskih automobila na svetu. Bez obzira radi li se o starijem Roadsteru, o legendarnom modelu 911 Carrera ili o savremenom Caymanu – već dekadama Porsche je san ljubitelja skupih sportskih automobila širom sveta i istovremeno statusni simbol. Sa druge strane je Volkswagen jedan od najvećih proizvođača automobila na svetu, a popularna buba je najprodavaniji auto svih vremena.
Svoj službeni početak priča o Bubi i Volkswagenu ima 26. maja 1938. godine, kada je u Wolfsburgu, tada još samo malom mestu kraj Hanovera, po nalogu Führera Adolfa Hitlera počela izgradnja gigantske fabrike kojom se htelo da se zadivi čitav svet. Na otvaranju gradilišta prisutan je bio i sam vođa, kancelar Adolf Hitler: “Jedan problem mi se učinio posebno pogodnim u borbi protiv nezaposlenosti – problem motorizacije. Tu je Nemačka najviše zaostajala.”
Ima neka tajna – austrijska – veza
Hitler, Austrijanac poreklom, je nekoliko godina ranije, 1934. dao nalog malom konstrukcijskoj agenciji Ferdinanda Porschea, inače takođe poreklom iz Austrije, da konstruiše narodni auto namenjen širokom masama. Austrijanac je bio i Porscheov zet i saradnik Anton Piech – još iz tih vremena potiče povezanost i današnjih vlasnika Porschea – porodica Porsche i Piech.
Auto koji je Hitler želeo je morao biti jednostavan za proizvodnju, i nije smeo da košta više od 1000 tadašnjih maraka. Ferdinand Porsche, koji je ranije prikupljao iskustva u pogonima Daimlera, bio je tada konstruktor motora i automobila poznat samo uskom krugu stručnjaka. On je prihvatio Hitlerovu ponudu i ostvario zacrtani cilj: “Doktor Porsche je konstruisao jednu limuzinu i jedan cabrio. Uz potrošnju goriva od 6 do 7 litara auto košta samo 990 maraka”, objavio je ponosno reporter Nemačkog radija.
Porsche na čelu Volkswagena
Samog Porschea, koji je postao omiljeni Hitlerov konstruktor automobila, Führer je postavio za Izvršnog direktora fabrike Volkswagen – takođe tradicija koja se nastavlja do danas, kada je Ferdinand Piech, unuk Ferdinanda Porschea, predsednik Nadzornog odbora.
Manje je poznato da je u to vreme Volkswagen predstavljao i slamku spasa za Ferdinanda Porschea i njegov preduzetnički rad. On je u to vreme bio zadužen, i godinama je poslovanje njegovog konstrukcionog biroa – u kom su nastajali legendarni modeli ekskluzivnih sportskih automobila namenjenih samo eliti – bilo više ili manje finansirano od strane Volkswagena.
Sama Buba za vreme Hitlerova života u Wolfsburgu nije proizvođena – 1939. je započeo rat, sada su trebali vojni kamioni, a ne mali automobili. Trijumfalni pohod Bube, a s njom i porodice Porsche, započeo je tek nakon rata. I traja do danas. (dw)