Indijski proizvodjač automobila Tata Motors predstavio je javnosti svoje novo vozilo – najjeftiniji automobil na svetu.
Model se zove Nano, ima četiri sedišta i motor od 625 kubika, što znači da je nešto slabiji od fiće, a malo jači od spačeka.
U Indiji ga već zovu “narodni auto”, a proizvodjači računaju da će novi automobil kupiti milioni ljudi u siromašnim zemljama koji nemaju para za neki veći ili jači auto.
Organizacije za zaštitu životne sredine, međutim, brinu da će to voditi još većem zagadjenju planete.
Auto za 1.700 evra
Kada se tokom godine pojavi u prodaji u Indiji, novi automobil će koštati oko 100 hiljada rupija, ili oko 1.700 evra. To je dvostruko manje od trenutno najjeftinijeg automobila na svetu, Suzuki Marutija.
Nano je zaobljen i mali, dug je tri metra a širok metar i po. Kompanija Tata ga je dizajnirala nastojeći da nadje bezbedno prevozno sredstvo za siromašne građane Indije.
![]() |
![]() |
Najjeftiniji automobil na svetu |
U saobraćajnim gužvama u gradovima u Indiji često se u gradskoj gužvi vidi kako se na motorciklu vozi čitava porodica, sve sa prtljagom. U kompaniji Tata računaju da će deo onih koji do sada sebi nisu mogli da priušte ništa bolje od motorcikla, sada moći da kupe njihov novi auto.
Ceremoniji na kojoj je predstavljen model Nano prisustvovao je i indijski ministar za trgovine Kamal Nat:
“Za Indiju je ovo trenutak za ponos. On pokazuje njene ne samo preduzetničke, nego i tehnološke sposobnosti. Indija se ovim izborila za mesto na mapi sveta, ne samo kao proizvođač najmanjeg automobila, već i kao lider na tehnološkom planu”.
Udarac za ekologiju
Nisu, medjutim, svi oduševljeni što će se povećati broj ljudi koji će imati para da voze svoj auto.
Što je više automobila to će u atmosferu odlaziti više ugljen-dioksida koji izaziva globalno otopljavanje, upozoravaju organizacije za zaštitu životne sredine.
![]() |
![]() |
Ratan Tata tokom predstavljanja novog modela |
Predsednik kompanije Tata Motors, Ratan Tata, ekološkim pokretima je poručio da ne treba da brinu.
“Što se tiče zagadjenja, automobil danas zadovoljava standard Barat 3, a sa ovim motorom zadovoljava i standard euro 4, koji u ovoj zemlji još nije obavezujući. Dakle, nema potrebe da se aktivisti ekoloških pokreta brinu, da pate od nesanice i noćnih mora”, rekao je Ratan Tata.
Tata Motors će se po svemu sudeći uskoro suočiti sa ozbiljnom konkurencijom – drugi proizvodjači, poput Forda, Nisana i Renoa rade na proizvodnji sopstvenog modela mini-automobila koji će po ceni biti pristupačni siromašnijim ljudima u zemljama u razvoju.