Na sajmu auto komponenti u Kragujevcu predstavljene mogućnosti plasmana auto komponenti iz Srbije na stranom tržištu
Savetnik u Odboru za ekonomske odnose sa inostranstvom Privredne komore Srbije Mirjana Kovačević predstavila je danas na sajmu „Auto Compo Net 2010“, koji se održava u Kragujevcu od 19. do 21. maja, mogućnosti plasmana auto komponenti iz Srbije na inostranim tržištima. Prema njenim rečima, proizvodnja u svetskoj autoindustriji je visoko koncentrisana, o čemu svedoči podatak da čak 77 odsto svetske proizvodnje obavlja svega 10 kompanija. EU je najveći proizvođač u autoindustriji u svetu, sa više od 30 odsto učešća u svetskoj proizvodnji ovih proizvoda i drugi potrošač proizvoda autoindustrije u svetu, posle SAD.
U Evropskoj uniji, ovom industrijskom granom, dominiraju nemačke i francuske kompanije, među kojima su Volkswagen, DaimlerChrysler, PSA (Peugeot, Citroën) i Renault. Ove kompanije izmestile su preko 75 odsto svoje proizvodnje na proizvođače komponenti npr. Bosch, Valeo, Faurecia i SiemensVDO. Prema najnovijem izveštaju Evropske komisije, proizvodjači automobila u većim EU zemljama članicama, kao što su Nemačka, Francuska ili Italija, uvoze oko 40 odsto auto komponenti, od čega se 25 odsto nabavlja iz drugih EU zemalja članica.
U pogledu perspektiva razvoja, vodeći proizvođači nastaviće da sele proizvodnju u regione sa nižim troškovima. Kina i Indija se pridružuju EU, Japanu, Koreji i SAD, kao vodećim regionima autoindustrije, a prema procenama, do 2020. godine, deset vodećih proizvođača, smeštenih na šest pomenutih tržišta, preuzeće 90 odsto ukupne svetske prodaje automobila, ukazala je Kovačević.
Što se tiče trendova na tržištu komponenti za zamenu, uticaj na promet na ovom tržištu ima vek trajanja automobila, pre nego prodaja novih. Istovremeno i troškovi opravljanja i održavanja imaju značajan uticaj, a oni postojano opadaju poslednjih godina. Sve u svemu, u Evropskoj uniji promet na ovom tržištu opada, ili je konstantan u starim članicama ove integracije, ali raste u novim. Aktuelni tend je i da sve veći udeo na tržištu komponenti za zamenu imaju proizvodi sa privatnom markom.
Proizvodnja autokomponenti u Srbiji jedna je od najvažnijih industrijskih grana i u našoj zemlji ima dugu tradiciju. Prema podacima zvanične statistike, najvažniji proizvodi u izvozu autokomponenti su: delovi i pribor za motorna vozila I za industrijsku montažu, odnosno sklapanje, kočnice i servo-kočnice i njihovi delovi za disk – kočnice, prikolice i poluprikolice osovine, delovi karoserija, delovi menjača, delovi prikolica i nesamohodnih vozila, delovi karoserija za industrijsku montažu ostalih motornih vozila I branici za vozila.
Vrednosti izvoza auto komponenti iz Srbije u 2009. godini je iznosila 91,4 miliona dolara, što predstavlja povećanje 2,4 puta u odnosu na 2004. godinu. U periodu od 2004. do 2009. godine, uključujući i prvi kvartal 2010. godine, prosečno godišnje povećanje vrednosti izvoza delova i pribora za motorna vozila iz Srbije iznosilo je 28,5 odsto.
Najznačajnija tržišta za plasman delova i pribora za motorna vozila iz Srbije jesu Iran 3,1 odsto, Norveška 2,9 odsto, BIH i Crna Gora, po 10,2 odsto, Hrvatska 3,7 odsto, Makedonija 1,9 odsto. Oko 61 odsto izvoza plasiramo na tržište zemalja Evropske unije, i to u Sloveniju 22,8 odsto, Nemačku 14 odsto, Francusku 7,7 odsto Rumuniju 4,3 odsto i Mađarsku 3,9 odsto.
Konkurenti srpskim preduzećima na vodećim izvoznim tržištima jesu Francuska, Nemačka, Španija i druge zemlje. Slovenija iz Francuske uvozi 26,7 odsto proizvoda auto komponentistike, iz Španije 13 odsto, Nemačke 10,4, Italije 8 i Hrvatske 8,7 odsto.
Nemačka u ovoj oblasti industrije, najviše uvozi iz Češke Republike – 12,7 odsto, Francuske 12 odsto, Italije 11,3 odsto, Poljske 8,3 i Španije 7,8odsto. BIH uvozi iz Nemačke 36,9 odsto, Italije 11,6, Srbije 7,2 odsto, Slovenije 5,2 i Francuske 5,1 odsto. Francuska uvozi iz Nemačke 28,9 odsto, Španije 15,1 odsto, Italije Globalizacija autoindustrije i povoljan geografski položaj Srbije podstiču povezivanje srpskih proizvođača sa drugim proizvođačima u regionu, a naročito sa proizvođačima iz Austrije, Mađarske, Italije, Slovenije i Rumunije.
Proizvodnja motornih vozila i komponenti za vozila je jedna od najviše regulisanih oblasti u EU, s obzirom na to da se na nju odnosi oko 80 EU direktiva i 115 UN/ECE regulativa, najviše zbog tehničke kompleksnosti proizvoda, kao i efekata koje upotreba vozila ima na okruženje i globalnu klimu (npr. emisija ugljendioksida, efikasnost goriva, emisija zagadjivača, ‘’kraj životnog veka’’ vozila) , bezbednost i mobilnost. Mirjana Kovačević je na kraju prezentacije zaključila da je najbolji način predstavljanja ino-tržištu učešće na specijalizovanim sajmovima.
Cilj organizovanja sajma u Kragujecu je formiranje platforme za komercijalizaciju proizvođača autokomponenti sa područja zapadnog Balkana i njihovu integraciju – najpre međusobnu, a potom u svetsku autoindustriju. “SEE Auto Compo Net 2010” organizovali su Regionalna privredna komora Kragujevac – Centar izvrsnosti autoindustrije zapadnog Balkana i “Šumadija sajam”, a pokrovitelji te sajamske manifestacije su Privredna komora Srbije, Agencija za strana ulaganja i promociju izvoza, grad Kragujevac i SECEP.