Opel

Opelova kompaktna klasa: 75 godina priče o uspehu

1936. Kadett postaje prvi model u Opelovoj kompaktnoj klasi

Priča Astre sa pet vrata, Sports Tourera i GTC-a počela je skromno, tačno pre 75 godina. Iako je Opelova kompaktna klasa u to vreme zvana Kadett, ona je postavila temelje uspešne priče za popularno, pouzdano i tehnički napredno vozilo koja se nastavlja do danas.

Kadett kao prvi kompaktan automobil

U 1936-oj, godini olimpijskih igara,  Opel je već jedan od najvećih proizvođača automobila u Evropi. Uz pomoć Kadetta, Opel uvećava svoj opseg modela i osvaja segment kompaktnih automobila. Inženjeri u Riselshajmu su za razvoj novih modela kao osnovu koristili njihove uspešne prethodnike. Kadett preuzima četvoro-cilindarski 1,1-litarski motor sa 23ks od modela P4, a savremen oblik od modela Olympia. Bilo je to prvi put da automobil u masovnoj proizvodnji prihvati koncept nosećeg rama u potpunosti izveden od čelika. U to vreme, na raspolaganju su bile dve varijante: sedan i kabrio sedan.

Obe su bile sa četiri sedišta, dvoja vrata i početnom cenom od 2,100 rajhs maraka. Verzije sa četvoro vrata su takođe bile na raspolaganju za izvoz. U svojoj prvoj generaciji, Kadett je ostvario prodaju od preko 100.000 jedinica, sve dok nije okončana proizvodnja za civilne potrebe 1940. godine. Po završetku rata 1945. godine, pobedničke sile odlučile su da sve pogone i tehničku dokumentaciju predaju Sovjetskom Savezu. Prva verzija Kadetta proizvodila se u Rusiji do pedesetih godina kao Moskvič 400.

Opel Kadett radi posao

Od 1962. godine nadalje, novi Kadett sa svojim jednolitarskim motorom sa overhead ventilom, sa 40ks silazi sa proizvodne trake u Bohumu. Dok mnogi veći automobili i dalje moraju da se zadovolje sa tri brzine, Kadett A, koji je dostupan u sedan i karavanskoj izvedbi, već ima menjač sa četiri brzine. Ubrzo potom, na tržištu se pojavljuje kupe od 48 ks.

Treća generacija koja je izbačena na tržište u jesen 1965. godine, diči se varijetetom modela. Vozila, koja se sva proizvode kapacitetima u Bohumu, uključuju modele od nočbeka sa dvoja i četvora vrata, do brzih limuzina, dve kupe verzije kao i karavane sa troja i petora vrata. Nakratko je Kadett B bio prvoplasiran među novoregistrovanim modelima nemačkih vozila. Luksuzna olimpijska serija nuđena je od 1967. godine nadalje, sa kompletnim svojstvima modela Rekord i sportskog Rallye – Kadetta koji Opel koristi u moto-sportovima. Ovim se zaokružuje spektar modela. Ukupno je proizvedeno oko 2,7 miliona Kadetta B.

Sledeći model u nizu je Kadett C. Ovaj Kadett je prvo izbačen na tržište kao sedan, karavan i kupe. U početku, sportski GT/E 1975 kupe se pogoni 1,9-litarskim motorom sa ubrizgavanjem. Novi dodatak je Kadett City – vozilo sa troja vrata sa dugačkim repom. To je ujedno prvi nemački hečbek kompaktni automobil sa pogonom na zadnje točkove. Po prvi put od tridesetih godina devetnaestog veka, u ponudi je poseban otvoreni model. Kabrio sedan se naziva “Aero” i proizvodi ga proizvođač karoserija Baur u Štutgartu. Zarad čvrstoće i zaštite putnika isti poseduje targa rol bar.

Do 1979. Godine je proizvedeno više od 1,7 miliona Opel Kadett vozila. Opel od pete generacije ulazi u eru prednjeg pogona i transverzalnog motora. Novi 1,3-litarski četvoro-cilindarski motor je prvi Opelov motor sa lakim aluminijumskim cilindarskim glavama i bregastom osovinom. Potom je razvijen 1,6 litarski dizel motor na bazi benzinske jedinice. To je bio prvi model sa samopaljenjem u liniji kompaktnih vozila.

Putnici naročito osećaju prednosti nove izvedbe pogonske grupe. Kabina i prtljažnik su unapređeni. Reklamni slogan kaže: “Najmlađi Opel – novi Kadett. Ima nešto što mnogi ljudi žele!”, na primer godišnju automobilsku nagradu “Das Goldene Lenkrad” (Zlatni volan). 1979. godine, red je Kadett D osvaja ovu prestižnu nagradu. Ponovo je dostupan u hečbek izvedbi i kao popularni karavan, koji je dugo bio neizostavan u Opelovom spektru. Međutim, tradicionalni nočbekovi, kao i otvorene varijante izbacuju se iz ponude. Obe izvedbe se vraćaju kroz liniju Kadett E.

U avgustu 1984. godine, Opel predstavlja ovaj model u standardnom varijetetu. Sportski GSi ima vučni koeficijent od svega 0.30, što ga, sa snagom od 115 ks, čini najaerodinamičnijim sedanom na svetu. Na međunarodnom Sajmu automobila u Frankfurtu, Opel je izbacio kabrio model. Kadett je razvijen u projektnom centru u Riselshajmu zajedno sa Nućom Bertoneom. Baš kao i njegov prethodnik, Kadett E je dobio nemačko priznanje“Das Goldene Lenkrad”. Ukupno je proizvedeno više od 3,7 miliona ovih automobila. Do 1989. godine, čitava serija probija plafon od 10 miliona prodatih primeraka.

Novo ime, ista klasa

Proizvođač iz Riselshajma nastavlja svoj abecedni niz kroz model F. Međutim, tradicionalna “Kadett” oznaka sada odlazi u istoriju. Opelova kompaktna klasa dobija ime “Astra”. Mnogo pre početka proizvodnje Ampere, eksperimentalni automobil Astra F pogoni se na električnu energiju.

Opel Astra prve generacije koja se proizvodila do 1998. godine prodaje se u više od četiri miliona primeraka. Ovo je čini najprodavanijim modelom u istoriji brenda. Na početku 1998. godine, počinje proizvodnja Astre G. Ona je za u znatnoj meri iznad drugih po raznovrsnosti svojih izvedbi.

Pored hečbek sedan verzija sa troja i četvora vrata, u ponudi su i kupe, kabriolet i karavan. Snažan naglasak se stavlja na dostupnost priuštivih Opelovih tehnologija za smanjenje potrošnje goriva. Međutim, sportske crte i zabavnost vožnje nisu zanemareni. 1999. godine, pojavljuje se sportski OPC automobil koji je pogonjen 2-litarskim motorm od 160 ks. Na početku novog milenijuma, debituje Astra Eco 4. To je prvi 4-litarski automobil u kompaktnoj klasi. Ona deli sedalni sistem Flex 7 sa kompaktnim venom Astra G Zafira.

Treća generacija Astre se pojavljuje na tržištu u martu 2004. godine, pod oznakom H. Nove osobine uključuju varijabilan elektronski amortizacioni sistem koji se automatski prilagođava promenljivim uslovima vožnje, pored farova sa dinamičnim osvetljenjem u krivinama, Astra TwinTop poseduje trodelni čvrst krov, koji se otvara ili zatvara za manje od trideset sekundi, pritiskom na dugme.

Astra GTC svojim putnicima nudi neobične perspektive sa opcionim panoramskim vetrobranom. To je prvi auto u masovnoj proizvodnji koji donosi staklo sve do središnje tačke krova automobila. GTC je emotivna verzija četvrte generacije Astre. Ovaj kompaktni kupe nalik trkačkom automobilu predstavljen je širokoj javnosti na 64. Sajmu automobila u Frankfurtu 2011.

Može da se pohvali ekskluzivnom haj-tek šasijom sa HiPerStrut Front (visoko-performantnim amortizerom) koji optimizuje rukovanje. Druge GTC inovacije uključuju sisteme podrške vozaču zasnovane na drugoj generaciji Opelove prednje kamere i sistem prilagodljivih prednjih farova AFL+. A glorifikacija uspeha dolazi u leto 2012. sa Astrom OPC.

Uprkos sportskoj pojavi, funkcionalnost i ekonomična potrošnja goriva su i dalje važni, baš kao što je slučaj i sa Kadettom. Inženjeri u Riselshajmu trenutno rade na drugim modelima Astre.Nakon 75 godine i više od 21 milion  prodatih automobila, priča o uspehu Kadetta i Astre se nastavlja. Stoga, stari reklamni slogan iz pedesetih godina dvadesetog veka “Opelova kompaktna klasa je ukratko: OK“, je i dalje važeća za današje kupce.