Opel

Kako spasiti GM u Evropi?

Nemačka vlada odobrila je plan za spasavanje nekih evropskih operacija američkog automobilskog giganta Dženeral motorsa (GM).

Berlin će obezbediti dve milijarde dolara u obliku prelaznog kredita za kupovinu nemačkog Opela i britanskog Voksala od strane kanadskog proizvođača auto delova Magne.

Posao će izgubiti 10.000 od ukupno 55.000 radnika u devet zemalja, od toga 2.500 u Nemačkoj.

Britanski ministar za bisznis Piter Mandelson kaže da je Magna preuzela na sebe da nastavi proizvodnju u Britaniji.

Do ovog sporazuma dolazi dan uoči pokretanja stečajnog postupka u matičnoj firmi u SAD.

Za preuzimanje dva evropska ogranka GM-a Magna se oslanja na kapital u ruskoj Sberbanki i planira da tesno sarađuje sa ruskim auto proizvođačem Gazom, čiji je vlasnik oligarh Oleg Deripaska.

Konzorcijum se nada da će se GM proširiti na rusko tržište.

‘Nerazumni zahtevi’ Fijatu na pregovorima

Uoči sastanka, jedan od dva zainteresovana kandidata za kupovinu evropskih pogona GMa u Nemačkoj, italijanski Fijat, povukao se iz kriznih pregovora kako je saopšteno u petak ujutru.

Razgovori o budućnosti Opela (GM-ovog ogranka u Nemačkoj) vođeni su tokom nedelje u Berlinu u organizaciji nemačke vlade.

Fijat je još zainteresovan za kupovinu Opelove imovine u Nemačkoj, ali nije spreman da poveća svoju ponudu

Serđo Markione, Fijat

Prvi čovek Fijata, Serđo Markione je rekao da je njegova firma još zainteresovana za kupovinu Opelove imovine u Nemačkoj, ali da nije spremna da poveća svoju ponudu.

Fijat je objasnio da ne može da prihvati – kako su rekli zvaničnici italijanske firme – ‘nerazumne’ zahteve za finansiranje Opela.

Razlike između GM i nemačke vlade

Pregovori o budućnosti Opela u Nemačkoj i Voksola u Britaniji su bili prekinuti pošto su američki pregovarači tražili dodatnih četristo miliona dolara od nemačke vlade.

To što će Dženeral Motors bankrotirati ne znači da će potpuno nestati, jer po američkom zakonu kompanija može da nastavi da posluje pod nadzorom suda

Džon Bitri, BBC London

Prema uslovima sporazuma GMa sa američkom vladom, američko ministarstvo finansija će dobiti više od sedamdeset posto akcija kompanije GM i uz to će učestvovati u finansiranju rada sa oko trideset milijardi dolara.

Taj novac je odobren namenski, kao garancija održanja proizvodnje GMa dok kompanija bude radila u stečaju.

Radna mesta i ‘evropsko rešenje’

Vlada u Berlinu odbacila je tvrdnje da u tekućim pregovorima o sudbini firmi Opel i Voksol, evropskih podružnica Dženeral Motorsa, na prvo mesto stavlja očuvanje radnih mesta u Nemačkoj.

Nemački ministar ekonomije kaže da je u stalnoj komunikaciji sa svojim britanskim kolegom i da tokom razgovora koji se sa predstavnicima Dženeral Motorsa i američke vlade vode u nemačkoj prestonici trudi da iznese i zabrinutost britanske strane.

Angela Merkel
U petak su prekinuti pregovori u Berlinu jer je GM tražio veće učešće nemačke vlade u paketu mera

Kompanija Voksol bazirana je u Britaniji i njeni radnici strepe da bi eventualni sporazum sa Detroitom upravo mogao da njih i njihove kolege u drugim evropskim zemljama košta radnih mesta.

Uloga nemačke vlade u spasavanju GMa u Evropi

Kako je javio BBC-jev dopisnik u Berlinu, Nemačka je ta koja je organizator i koordinator nastojanja da se Opel i Voksol spasu odlaska pod led.

Za Opel radi 25 hiljada ljudi i oni bi mogli da ostanu bez posla ukoliko Opelov vlasnik, GM, proglasi bankrotstvo tokom vikenda.

Nemačka vlada želi da spase ta radna mesta i da nadje način da se Opel i drugi pogoni u Evropi izdvoje iz GMa kako bankrotstvo u Americi ne bi uticalo na sudbinu tih fabrika na starom kontinentu.

Zato su radnici u GM-ovim evropskim kompanijama sve nervozniji što je neizvesnija budućnost pregovora o budućnosti njihovih radnih mesta.

Oni strepe da bi eventualnim sporazumom koji bi utanačio Berlin na prvom mestu bila sačuvana nemačka radna mesta, na poslednjem radna mesta zaposlenih u drugim evropskim pogonima.

Nemačka za ‘evropsko rešenje’

Nemački ministar ekonomije Karl Teodor cu Gutenberg pokušao je da ublaži sve izraženija strahovanja od navodnog nemačkog protekcionizma, tj. navodne brige samo za nemačke radnike i domaću privredu.

U razgovoru za BBC ministar Cu Gutenberg insistira da se nemačka vlada u svemu rukovodi širim evropskim interesom.

‘Naš cilj nije da prevashodno sačuvamo nemačka radna mesta već da spasemo što je moguće više radnika i pogona u celoj Evropi.Ali bi to moralo da na kraju ima nekakvog smisla. Prema tome, mi težimo evropskom cilju i želimo da na kraju dođemo do evropskog rešenja’, rekao je nemački minsitar finansija.

Isti cilj i želju ima i Evropska komisija (EK).

Globalna finansijska i privredna kriza je žestoko pogodila giganta automobilske industrije SAD, Dženeral motors – da nije bilo novčane pomoći američke vlade, već bi odavno otišao “pod led”.

Komplikovana priča od čijeg ishoda zavisi budućnost desetina hiljada radnika u automobilskoj industriji i Evropi i u Americi ovih dana, međutim, dobija svoj epilog.

Obamina adminsitracija je, naime, pomoć Dženeral motorsu uslovila restruktuiranjem kompanije, i odredila rok koji ističe u ponedeljak 1. juna.

Šta posle bankrotstva?

Restrukturisanje GMa je pokrenuto, ali nije završeno u roku pa Upravni odbor Dženeral Motorsa priprema dokumenta za proglašenje bankrotstva.

To međutim ne bi trebalo da bude definitivni kraj čuvene firme, tvrdi BBC- jev ekonomski komentator Džon Bitri.

Vozila na lageru Dženeral motorsa
Ako pregovarači ne nađu rešenje, preti gašenje hiljada radnih mesta u GMu u Evropi i SAD

“Bilo bi to najveće bankrotstvo u istoriji američke industrije i neslavni pad firme koja je decenijama bila simbol američke privrede. Dženeral Motors se sprema da proglasi bankrotstvo, i to bi mogao da učini tokom vikenda. Takav ishod se čini neizbežnim od kada su njegovi kreditori odbacili predlog da umesto novca koji su pozajmili Dženeral motorsu dobiju njegove deonice. Ali to što će Dženeral Motors bankrotirati ne znači da će potpuno nestati, jer po američkom zakonu kompanija može da nastavi da posluje pod nadzorom suda.”

the authorGoran Aničić