Automobili

iF Design Award 2010 dobila četiri automobila

Iako će se svečana podela priznanja za dizajn proizvoda “iF” već tradicionalno održati prvog dana sajma CeBIT u Hanoveru u Nemačkoj, poznati su dobitnici nagrada za 2010. godinu, izdvojeni sa liste od 778 kandidata što su se plasirali u uži izbor od bezmalo 2.500 registrovanih.

U meni najzanimljivijoj od 16 kategorija, tj. u konkurenciji “transportnog dizajna“, koja uključuje vozila, plovila, vozove i avione, po mišljenju 24-članog stručnog žirija četiri automobila će moći da se “okite” prestižnim znamenjem i da budu deo izložbene postavke, kako bi ih po procenama organizatora pre zatvaranja u avgustu, videlo i do 250.000 posetilaca.
Тo su: Mercedes-Benz SLS AMG, KIA Venga, Volkswagen Polo i Toyota Prius.

O visokom dometu dizajna Mercedes-Benzovog superautomobila ni jednog trenutka nisam se dvoumio, što se može videti i u tonu u kojem je napisan prilog o njemu na sajtu Auto-CO. Jedan od ovogodišnjih dobitnika me je mnogo više iznenadio jer se ne može podičiti industrijskim dizajnom, već više tehnologijom. Mada, kada uzmem u obzir i to da žiri International Foruma vrednuje industrijski dizajn na osnovu brojnih kriterijuma kao što su završna obrada proizvoda, stepen inovacija i ekološka prihvatljivost proizvoda, mirne duše mogu da zaključim da je kod Toyotinog hibrida estetika bila u drugom planu, a da je akcenat bio na njegovom inovativnom i ekološki orijentisanom konceptu pogona.

Što se tiče VW Poloa tu je situacija jasna kao dan: nemački precizan, skaliran dizajn uspešnog “većeg brata” u blago konzervativnoj interpretaciji “pogađa” ukus velikog broja posmatrača, a kvalitet izrade i materijala tu nije sporan. Još kad se znaju i dometi Polo BlueMotion verzije, nagrada je zaslužena.

Najprijatnije iznenađenje u kategoriji “transportnog dizajna” predstavlja poslednja kreacija Petera Šrejera, šefa dizajna pri najstarijem korejskom proizvođaču automobila. Reč je o naravno o kompaniji KIA Motors i evrocentrično dizajniranom modelu malog MPV-a pod imenom “Venga”. Predstavljen je sredinom godine, a na tržišta u Evropi stiže upravo na proleće – kada se i održava sajam CeBIT.

Moj prvi utisak pošto sam video Vengu bio je toliko pozitivan da sam se lako identifikovao sa potencijalnim kupcem – osobom u tridesetima koja je kao mlada vozila hečbeka B klase, prešla na sedan C klase i sad, pošto je dočekala još jedno proširenje porodice, razmišlja da sedne za volan kompaktnog krosovera i da u duhu downsizinga pređe na manji, štedljiviji pogon. I posle kutijastog Ford Fusiona, prelepog kompaktnog krosovera Ford Kuga, Venga dolazi kao nešto između. Nesporno je da nosi gene drugih uspešnih kreacija VAG-ovog stipendiste Šrejera – Forte/Cerato Koup, Soul i Sorento su najuočljiviji.

“Manji monovolumeni su do sada tradicionalno na prvo mesto ispred dizajna postavljali upotrebljivost. Sada se to dolaskom Venge promenilo. Dizajnirana je tako da u potpunosti zadovoljava sve potrebe u vezi sa upotrebljivošću i prostranošću, ali je to istovremeno automobil koji će brojni želeti zbog dizajna i uživanja u vožnji.” – lepo je svojim rečima opisao Šrejer.