General Motors

GM ponovo na Wall Streetu

Predsednik Barack Obama ocenjuje da povratak GM-a na njujoršku berzu potvrđuje ispravnost vladine odluke da pokuša da spasi kompaniju i ističe: „Čak i više. Amerikancima poreskim platišama sada će biti vraćeno više novca nego što moja administracija inevestirala u GM. I to je jako dobro.“

General Motors Company, ne toliko davno najveći svetski proizvođač automobila, vratio se sa ivice propasti. Nije sada toliko jak kao nekada, ali je dovoljno snažan da na njujorškoj berzi ponudi na prodaju deonice u vrednosti od 400 miliona dolara. Ta inicijalna, početna javna ponuda deonica usledila je dve godine nakon  izlaska iz stečajnog postupka, procesa kojim kompanije u Sjedinjenim Američkim Državama traže i dobijaju vreme za prestruktuiranje i odgađanje plaćanja dopelih potraživanja do boljih dana. Naravno, dešava se da se  stečajni postupak okonča propašću kompanije. U slučaju General Motorsa, ili GM-a, kako kompaniju uobičajeno nazivaju, to se nije desilo i jučerašnja ponuda deonica je najveća javna ponuda u istoriji berzanskih transakcija.

Zvukom snažnog brujanja motora, umesto uobičajenog svakodnevnog oglašavanja zvona na otvaranju berze, obeležen je jučerašnji zvanični povratak General Motorsa na njujorški Wall Street.

Berzanski analitičar George Magliano ocenjuje to kao izvanredan preokret za kompaniju koja je skoro potunula pre samo 16 meseci i dodaje: „Upravna i proizvodna filozofija je promenjenja za godinu dana, kompletno i nabolje.“

Promene su bile moguće zahvaljući i 50 milijardi dolara snažnoj finasijskoj inekciji američke vlade, sužavanju proizvodne palete i smanjivanju broja radnika. Kompaktniji GM je ove godine već ostvario prihod od 4 milijarde dolara.

Analitičar Scott Painter veruje da je velika potražnja za deonicama General Motorsa već prvog dana pouzdan znak  definitivnog oporavka američke auto-industrije. Što se samog GM-a tiče, gospodin Painter ističe: „Potencijal novog General Motorsa je zaista snažan. Potražnja za velikim, snažnim teretnim vozilima je velika, što je posebno povoljno po GM u sadašnjim uslovima stabilnih cena  goriva.“

Prodajom deonica, a očekuje se da će ukupan iznos deonica za javnu prodaju porasti na 23 milijarde dolara, smanjiće se učešće držve u vlasništvu GM-a sa 60 procenata na 33 odsto.  Dan Akerson, direktor kompanije, ističe da će GM sve dugove otplatiti do poslednjeg centa i dodaje: „Američki auto-proizvođači ostvaruju profit,  iako se sada na američkom tržištu prodaje oko 11 miliona vozila. Mada se najbolja vremena prodavalo i do 16 miliona, to je ipak dobra vest i za naše radnike i za poreske obveznike.“

Penzionirani radnici GM-a, ujedno i bivši deoničari, neće imati neke koristi od novog novog General Motorsa. Penzionisani inžinjer John Christie kaže: „Penzioneri GM-a su imali mnogo deonica koje su postale bezvredne. To nas je teško finansijski pogodilo tako da sada nismo u prilici da ponovo ulažemo u našu bivšu kompaniju i vratimo deo izgubljnog.“

Neke organizacije za zaštitu potrošača zagovarale su odlaganje prodaje deonica GM-a. Joan Claybrook, predstavnica jedne od tih grupa, kaže: „Brine nas da bi ishitrenom prodajom svih raspoloživih deonica američka vlada mogla izgubiti oko 5 milijardi dolara. Mislimo da je prerano da deonice General Motorsa idu u prodaju. Trebalo je čekati na veću početnu cienu.“

Vrednost deonica General Motorsa je juče, prvog dana prodaje, porasla za skoro 4 procenta, što je podstaklo i značajan dnevni rast berzanskih pokazatelja vrednosti. Indeks  Dow Jones porastao je za preko 170 poena, što se  na njujorškoj berzi ipak retko dešava. (voa)