Predsednik Barak Obama objavio je u četvrtak da su američki proizvodjač automobila Krajsler i italijanski Fijat postigli dogovor o partnerstvu, koji bi Krajsler trebalo da spase od propasti, a Fiatu da omogući ulazak na američko tržište.
Obama je istovremeno saopštio da je Krajsler privremeno proglasio bankrotstvo, kako bi se u skladu sa američkim zakonima zaštitio od investicionih fondova koji su odbili da otpišu najveći deo Krajslerovih dugova.
Firma Krajsler postoji već duže od 80 godina i bila je jedan od simbola američkog načina života.
Poslednjih godina Krasjler je medjutim u velikim gubicima, a globalna ekonomska kriza ga je dovela na ivicu propasti pa je zatražio pomoć američke vlade.
Adminsitracija Baraka Obame odgovorila je da će Krajsleru priskočiti u pomoć pod uslovom da firma izvrši korenite unutrašnje promene, da reši problem dugova i da sklopi ugovor o partnerstvu sa nekom drugom kompanijom kako bi dobila tehnologiju za proizvodnju manjih automobila koji troše manje goriva i manje zagadjuju životnu sredinu.
Krajsler je uspeo da ispuni sve te uslove osim jednog — da reši problem svojih velikih dugova
Banke koje su bile njegovi najveći kreditori pristale su pregovrima sa Krajslerom da otpišu veliki deo njegovih dugova, ali na to nisu pristali neki od manjih investicionih fondova od kojih je proizvodjač automobila u krizi takodje pzajmio novac.
Zato se Krajsler obratio sudu tražeći tzv. “zaštićeni bankrot”, u nadi da će sud primorati preostale kreditore da otpišu najveći deo dugova.
Kada se taj postupak okonča u Krajsleru se nadaju da će ponovo krenuti uzlaznom putanjim zahvaljujući saradnji sa Fijatom.
Italijanska kompanija će Krajsleru ustupiti svoju tehnologiju za proizvodnju malih automobila a zauzvrat će postati vlasnik 20 odsto njegovih deonica.
No uprkos optimizmu i američkih i italijanskih zvaničnika poznavaoci prilika u auto-industriji nisu uvereni da će čitav ovaj posao biti uspešan.
Autor nekoliko knjiga o američkoj automobilskoj industriji, Piter Delornzo kaže na primer da se za Krajsler ” ništa suštinski nije promenilo”, jer on ima za Krajsler “veoma loše modele automobila, već nekoliko meseci faktički ne proizvodi ništa, prodaja mu ide očajno, a ni dizajn budućih modela nije za pohvalu”.
“Proći će između godinu i po i dve godine pre nego što će neki Fiatov automobil biti spreman za prodaju u Krajslerovm salonima u Americi” dodaje Delornzo.