AutomobiliSaobraćaj

EuroTAP testovi 2010

Rezultati EuroTAP testova realizovanih u 26 tunela u 13 evropskih zemalja, u proleće ove godine, pokazuju da alarmantan broj tunela širom Evrope neće biti spreman da ispoštuje propise EU koji se odnose na bezbednost u tunelima koji stupaju na snagu 2014. godine. Direktivom EU o tunelima, koja je usvojena 2004. godine, utvrđuju se minimalni zahtevi u pogledu bezbednosti za tunele koji se nalaze na trans-evropskoj mreži puteva. Uprkos značajnom napretku koji su postigle vlasti nadležne za tunele, praktično 40% testiranih tunela u Evropi u 2010.g. nije postiglo dobre ocene.

Neophodno je da se ubrza proces rekonstrukcije već operacionalnih tunela kako bi oni ispunili zahteve iz Direktive do 2104, odnosno 2019. godine, i kako bi se na taj način unapredila bezbednost svih motorizovanih putnika koji ih koriste.

Neadekvatna oprema za kiseonik vatrogasnih ekipa je najveći nedostatak kod polovine testiranih tunela što praktično može da onemogući spasavanje u tunelu, u uslovima gustog dima. Slično tome, uočeno je da postoji i veliki nedostatak zvučnika u tunelima kojima se prenose poruke o nezgodama u tunelima vozačima koji nailaze u tunel ili su već u njemu. Hidranti za vodu koji nedostaju i displeji sa informacijama na portalima, nedostatak ograda za zatvaranje tunela, mračni zidovi tunela i nedovoljni izlazi u slučaju nezgode su najčešći utvrdjeni nedostaci. 19% tunela nema odgovarajuće osvetljenje, dok je prijem radio talasa u tunelu nešto što svaki motorizovani putnik očekuje da funkcioniše u tim uslovima.

S obzirom da se očekuje povećanje obima motorizovanosti širom Evrope, ne samo u jeku godišnjih odmora, putevi i tuneli će morati da se suoče sa mnogo većim dnevnim obimom saobraćaja i povećanim rizikom od saobraćajnih nezgoda. Da bi se uhvatilo u koštac sa neprihvatljivim brojem poginulih (35.000) i povredjenih (1.5 milion) u 2009.g, u programu EU koji se odnosi na bezbednost saobraćaja na putevima od 2011-2020.g, ističe se da će sredstva iz evropskih fondova biti dodeljivana samo infrastrukturi koja ispunjava odredbe direktiva koje se odnose na bezbednost puteva i tunela.

Ovogodišnji testovi realizovani su od 12. aprila do 20. maja. Testirano je 26 tunela u 13 zemalja, i to: četiri u Španiji, tri u Nemačkoj, Italiji, Austriji i Švajcarskoj, dva u Francuskoj i Norveškoj, jedan u Belgiji, Hrvatskoj, Holandiji, Sloveniji, Češkoj, i po prvi put, na Islandu.

Jedan tunel je ocenjen kao loš, tri kao veoma loša, dva kao prihvatljiva, četiri kao dobra i šesnaest tunela kao veoma dobra.