Automobili

Dizajneri kompanije BASF predstavljaju nove trendove boja za automobile

Dizajneri kompanije BASF Coatings (Premazi), predstavili su nove trendove boja za automobile za sezonu 2014/2015. Sa njihovom kolekcijom „Under the radar“, nove nijanse boja su na vidiku. Razvoj specijalnih efekata stavlja novi akcenat i otvara brojne mogućnosti za neobične nijanse. BASF-ovi dizajneri predviđaju da će upravo to, boje za automobile u budućnosti učiniti još kompleksnijim i individualnijim. Ta mogućnost izdvajanja iz mase udovoljava željama kupaca, jer tema individualnosti igra sve značajniju ulogu, naročito prilikom kupovine automobila.

boje-za-automobile

Specijalni efekti obezbeđuju dinamičnost i kompleksnost

Dizajneri posmatraju društvene promene koje se od ideje luksuza pomeraju ka pojačanoj svesti o kvalitetu i vrednostima. Ovo znači da bojom za automobile nije bitno samo privući pažnju, već stvoriti „vau“ efekat na drugi pogled, a inovativni specijalni efekti zaduženi su baš za to. Primera radi, nova kolekcija ima novorazvijeni XSpark® premaz za specijalni efekat. XSpark sadrži izuzetno fine čestice stakla koje reflektuju sveltost i na taj način stvaraju jedinstveni odsjaj koji je naročito efektan na prirodnom svetlu. „XSpark otvara potpuno nove mogućnosti za prenošenje novih vrednosti i nove svesti o kvalitetu u svet boja za automobile“, navela je Florina Trost, dizajner boja u kompaniji BASF.

 

Zahvaljujući jasno usmerenom specijalnom efektu, klasične boje poput plave ili srebrne ponašaju se potpuno individualno. Stoga te boje vizuelno naglašavaju geometriju školjke i uz pomoć brilijantnog odsjaja (XSpark-a) većim površinama automobila daju posebnu živost.

 

Mark Gutjahr, direktor sektora BASF Design (Dizajn) za Evropu, objasnio je značaj premaza sa specijalnim efektom: „Već godinama unazad razlike su uglavnom postojale samo između mat, biserne i metalik nijanse. Sada počinjemo da uviđamo i određene pomake u ovoj oblasti. Jasno usmerena interakcija između boje i specijalnog efekta učinila je boje za automobile kompleksnijim i raznovrsnijim. Nastavićemo da pratimo ovaj razvoj i tokom narednih godina. Još uvek nismo iscrpeli sve potencijale iz asortimana specijalnih efekata.“

 

Jarke boje ističu individualnost

Nesvakidašnja mesta na kojima se nalaze boje u novoj kolekciji takođe ističu novi trend naklonjen većoj individualnosti. „Smele boje poput crvene oblikovaće našu svest o individualnoj mobilnosti,“ rekao je Gutjahr. Sve veći doprinos moćnih crvenih nijansi već se da primetiti na putevima. Prema mišljenju dizajnera, kako se crvene nijanse budu razvijale tokom narednih godina, tako će se ostvariti i pomak u nijansama jarke i tamnoljubičaste. Potencijal zelene boje biće i dalje vidljiv u širokom spektru nijansi, od intenzivne tirkizne do sjajne zelene u boji mahovine.

 

„Ovaj trend okrenut ka individualnosti se stoga i dalje razvija. Ne vezuje se on isključivo za uklanjanje barijera ili isticanje ličnosti. Umesto toga, on postaje sve značajniji u iznošenju određenog stava, a to pak otvara nova prostranstva u svetu boja i daje veću težinu samoj temi boje,“ zaključila je Ostrid Van der Auvera iz svetskog dizajnerskog tima kompanije BASF, sumirajući tako novi trend.

 

Razvoj boja za automobile

Faktori uticaja

Društvo i tehnologija

Tržište automobila prati trendove i ima drugačiji uticaj od modne industrije koja se veoma brzo razvija. Naravno, novi trendovi po pitanju boja iz tog sektora igraju značajnu ulogu i u industriji automobila, ali „sezonska žuta“ ne primenjuje se automatski na same školjke automobila. Složeni društveni razvoj, poput zajedničkog korišćenja ekonomskih, ekoloških ili digitalnih mreža najbitniji su faktori za trendove među bojama.
Ciklus nastanka boje

Od ideje do premaza

 

Do momenta kada se nova boja za automobile nađe na putevima, prođe između tri i pet godina od polazne ideje do OEM proizvodnje. Budući da je premaz za automobile kompleksan proizvod, on prolazi kroz niz ciklusa poput donošenja odluka, tehničkih adaptacija i testiranja.
Globalno prisustvo – Regionalni zahtevi U potrazi za pravom bojom dizajneri kompanije BASF sa područja Severne Amerike, Azije i Evrope blisko sarađuju, kako međusobno, tako i sa proizvođačima automobila. U toj saradnji do izražaja dolaze i sličnosti i razlike između tih oblasti. Prepoznatljivost robne marke, razvoj tržišta i ponašanje kupaca će i tokom narednih godina nastaviti da variraju u pojedinačnim oblastima, a to znači da će zahtevi za određenim bojama u tim oblastima nastaviti da postoje.