Kada imate iza sebe mnogo godina a i kilometara u „sedlu“ , kada se pod kacigu nepovratno uvuče šum vetra i mislite da ste „izvezli“ sve što valja, onda je to siguran znak da treba izaći iz granica ex YU „atara“ i videti kako se „vozi“ napolju.
Vozi je u navodnicima iz jednostavnog razloga što se pod tim pojmom u drugim, saobraćajno i kulturološki drugačije uređenim zemljama, podrazumeva nešto značajno drugačije od toga kako se u Srbiji doživljava taj pojam.
akumulaciono jezero kod Val d’isera
Iz današnje perspektive, nakon mnogo godina i dugačkih tura, obilaska skoro svih Alpskih pasova između Slovenije, Austrije, Italije, Francuske, Švajcarske i Nemačke, mogu da se kompetentno i na miru posvetim prepričavanju doživljenog, u cilju promene loših navika naših motociklista, širenja vidika i spoznaje kako vožnja motocikla može i treba da izgleda, a sve opet je usmereno ka sveopštem cilju kojem svi mi koji vozimo motocikle težimo,povećanju bezbednosti motociklista na srpskim putevima.
Kada sam uz još nekolicinu zaljubljenika u gore opisanu aktivnost po prvi put sada već davne 2008. provirio van našeg „atara“ i osetio šta znači vožnja u Alpima, pomalo sam zažalio zašto su nam geografske koordinate pomereno toliko na istok. Nedostatak ozbiljnijih brda i planina nas Vojvođane definitivno uskraćuje mnogih dobrih izleta koje, recimo Slovenci, mogu da u izobilju koriste. U danu mogu doseći i more, Alpe, problem je samo izabrati pravac.
Druga neverovatna stvar, je bila potpuno drugačija saobraćajna kultura, nedostatak tenzije i napetosti koja je toliko prisutna na ovom našem asfaltu. Jednostavno se osećate prijatno, sigurno i poštovano kao vozač motocikla!
off road ruta Asisetta
Prva Alpska tura, organizovana je uz obilatu pomoć i korišćenje iskustva već pomenutih Slovenaca. Kao i u mnogim drugim stvarima i u vožnji motocikala su daleko odmakli. Cilj prvog ali i ostalih putovanja je bila poseta „BMW Motorrad Days“ tradicionalnom okupljanju u Garmisch Partenkirchenu, bajkovitom gradiću u Nemačkim Alpima, gde se održava skup u organizaciji BMW-a od 2000. Godine.
I tu dolazimo do još jedne razlike u odnosu na naše poimanje „moto skup“. Ali o tome u nastavku.
Težnja ovogodišnje ture je bilo pomeranje naše uobičajene trase preko Dolomita i odlazak u Garmiš preko Francuskih i Švajcarskih Alpa.
Ako zanemarimo neizbežan „dosadni „deo autoputa kroz Hrvatsku i Italiju sve ostalo je bilo impresivno. Obišli smo Ligurijsku rivijeru, Portofino Santa Margheritu, Can, Nicu Monte Carlo i nakon par dana odmora uputili se na najlepši deo puta.
Francuski deo Alpskog masiva obiluje predivnim pejsažima, čuvenim skijalištima i još lepšim prevojima. Obilazak nacionalnog parka Verdun, Grassea, Briancona, Claviera, čuvenih srednjevekovnih utvrđenja, bilo je za dan i previše.
Nastavak puta je vodio uz granicu Italije i Francuske , obišli smo mondenski Val d’Iser, Sestriere, vozili skoro 40 kilometara po „Road to Assietta“, gde su reči ali i fotoaparat nedovoljni da prenesu osećaj i lepotu koju pružaju vrhovi Assiette. Posebnu vrstu adrenalina koju samo „Off road „ pruža, je posebna priča. Za kraj dana ostavili smo Petit St. Bernard ,čuven po postojbini rase pasa Bernardinaca. Drvena skulptura u prirodnoj veličini podseća na to.
Neophodna pauza za sleganje obilja utisaka je usledila , vozeći se ravnim delom Švajcarske od Siona do Briga,a ta lagana vožnja je još više bila uslovljena enormnim kaznama koje su na snazi u Švajcarskoj . Za prekoračenje 25 kilometara od propisane brzine, kazna je preko 1200 CHF.
Krešendo puta je sledio ulaskom u Graubunden i Ticino kantone gde smo prešli čuvene passo Furka, Passo St. Bernardino, Splugen, Passo Lukmanier ….
Dan pred dolazak u Garmiš smo iskoristili da posetimo St. Moritz, „okrznuli“ smo passo Stelvio(kojeg smo već vozili i zaista je jedan od najlepših) i došli do Bavarske i našeg već pomenutog Garmiša.
Kao što rekoh skup u Garmišu je sve samo ne običan moto susret. Organizovan od strane BMW Motorrad odeljenja i pod brižnim okom menadžmenta kompanije, posetiocima se predstavlja kompletan aktuelan i budući asortiman motocikala, dodatne opreme, delova, tuning komponenti i svega onoga što BMW magiju čini tako privlačnim.
Koliko je ceo događaj dobro organizovan svedoči i podatak da posetioci imaju mogućnost probe svih postojećih modela BMW motocikala u jednoiposatnoj etapnoj vožnji u okolini Garmiša, gde je lepota prirode i kvalitet puteva kao stvoren za „zadovoljstvo u vožnji“-inače BMW-ov slogan.
Ko je ljubitelj „OFF ROAD“, ima znanje i „herz“-a tu je enduro park. Staza je konfigurisana po uzoru na BMW OFF road akademiju u Hecklingenu, gde se može na trenutak osetiti posebna vrsta adrenalina koju pruža „off road“
Ova godina je za BMW Motorrad odeljenje definitivno u znaku rekorda. Pored istorijskog rekorda u broju prodatih motocikala od preko 110000 jedinica, ostvaren je rekord u poseti Garmišu , preko 40000 motociklista iz cele Evrope, posetilo je skup. Impresivno.
Ovogodišnja tema skupa je definitivno bio jubilej 90. Godina od početka BMW Motorrad priče i prvog modela sa BMW znakom. Sjajna izložba oldtimera, pregršt fotografija, podataka, zapanjujućih činjenica o istorijatu BMW-a , bile su poslastica za posetioce.
Druga tema skupa je naravno bio novi model R1200GS, prvi vodeno hlađeni boxer u istoriji Bavarskog proizvođača, prvi BMW motocikl sa kardanom na levoj strani motocikla, prvi bokser sa „mokrim“ kvačilom i menjačem unutar agregata itd.
Prethodne generacije modeli R 1200 GS i R1200GS Adventure su već nekoliko godina u svetu najprodavaniji pojedinačni model motocikla , sa prodajom preko 30.000 jedinica godišnje. Nakon ovogodišnje ture i pređenih 5000 kilometara na novom modelu GS, siguran sam da će se ove statistike nastaviti.
Da bi upotpunio premijeru ovog modela, Chris Pfeiffer je pripremio tačku i sa ovim novitetom. Neverovatno je šta ovaj čovek radi sa motociklom od cca 250 kg sa sva tri kofera na njemu.
Predstavljen je prvi BMW elektro scooter C Evolution, koji je uz već postojeće C600 sport i C650 GT upotpunio BMW gamu, u najbrže rastućem segmentu tržišta, maksi skuterima.
Posebno je zanimljivo bilo videti i retro koncept BMW Ninety , posvećen jubileju 40. Godina modela R 90 S.
Po ugledu na Oktobar fest, veče je obilovalo dobrim provodom, neponovljivom energijom, uz fantastične svirke bendova i obilje Bavarskog peciva i piva.
Nakon 5 uzastopnih poseta ovom dogođaju, toplo preporučujem svim ljubiteljima BMW Motocikala posetu ovom događaju. „Chris Pfeiffer stunt show“, oldtimer izložba, nezaboravne žurke u šatoru za nekoliko hiljada ljudi, samo su neke od stvari zbog kojih vredi posetiti Garmiš, svaki prvi vikend u Julu.
Uoči početka ovogodišnjeg skupa ekipa BMW Moto Kluba Srbija, kao član asocijacije „BMW Club Europe“ , posetila je BMW Muzej u Minhenu gde je organizovana predivna izložba povodom već pomenutog jubileja.Odmah pored je i BMW Welt, ultra moderna građevina, izgrađena pored čuvene upravne zgrade 4 cilindra i poznatog Olimpijskog stadiona i tornja. To je ujedno i najveći salon BMW-a na svetu a koristi se i za isporuke vozila kupcima, prezentacije novih tehnoloških dostignuća itd. . Koštao je BMW preko 350 miliona evra, ali vrlo brzo je ušao u sve turističke prospekte kao nezaobilazna znamenitost Minhena.
Poseta Garmišu je pored „Hodočašća“ bitna i zbog pozicije gde se ovaj bajkoviti gradić nalazi. Smešten na samoj granici sa Austrijom i pored najlepšeg dela pokrajine Voralberga pruža neviđene mogućnosti za ture iz snova. Ko je skijaš čuo je za mesta Galtur, Lech i Zuirs , Ischgl, Solden, St. Anton….
Treba naći vremena i pored vožnje odvojiti vreme za obilazak Bavarskih dvoraca, zadužbine Bavarskog Kralja Ludviga III, koji je uživao u lepotama ovog kraja, te je tri od svoja četiri dvorca sagradio u ovom delu Nemačke, Linderhoff, Hohenschwangau i čuveni dvorac iz Diznijevih bajki Neuschwanstein. Utisci su uvek fenomenalni, Nemci svoje turističke atrakcije znaju do savršenstva da promovišu ali i naplate. Koliko god da je Ludvig III bio rasipnički nastrojen i pomalo ekscentričan u vremenu kada je živeo, toliko sada Bavarska ima priliv od turista koji posećuju u ogromnom broju ove atrakcije. Kada sam pre nekoliko godina posetio jedan od zamkova u sklopu promocije novog BMW-a serije 7, dočekao nas je potomak Ludviga III princ Leopold, u sakou sa porodičnim grbom i pričao nam o istorijatu svoje loze. Naravno da obožava BMW!
Rezime svega je, treba naći vremena, dobro pripremiti put, treba izabrati kompatibilnu ekipu sa kojom se „razumete“ i volite da vozite zajedno i uživajte punim plućima i hladnom glavom. Svake godine se put do Garmiša može konfigurisati tako da se obiđe najbolji deo koje moto ture u Evropi mogu da pruže. Od 10 najlepših pasova u Evropi 7 se nalazi u Alpima, 2 u Skandinaviji i jedan u Britaniji. Skandinavija i Britanija ipak nisu tako blizu.
Za sve informacije posetite web prezentaciju kluba www.bmwmotoklub.rs
Budimir Vladimir
Radulović D.O.O.