AutomobiliTržište

Bez pomoći za auto industriju

Američka vlada već ranije je obezbedila više od sedamnaest milijardi dolara kao pomoć Dženeral Motorsu i Krajsleru.

Dva giganta američke autoindustrije sada su tražila dodatnih dvadeset milijardi dolara, ali im je predsednik Obama u ponedeljak poručio da nema više novca – sve dok ne izrade ubedljivije planove za restruktuiranje.

Vrednost deonica automobilskih kompanija širom sveta naglo je pala posle objavljivanja ultimatuma američkog predsednika koji, što se Dženeral motorsa tiče, podrazumeva novi plan za restruktuiranje u roku od 60 dana, a za Krajsler zaključivanje sporazuma o partnerstvu sa italijanskim Fijatom u roku od mesec dana.

“Posle pažljive analize, ustanovili smo da planovi dve kompanije ne idu dovoljno daleko da bi opravdali pozamašne nove investicije kakve Dženeral motors i Krajsler zahtevaju. Zbog toga, želim da vas obavestim da će moja administracija ponuditi ovim kompanijama još malo vremena da zajedno sa poveriocima, sindikatima i drugim zainteresovanim stranama izrade planove za korenito restruktuiranje, koji bi opravdali investiranje još novca poreskih obveznika. Posle ovog kratkog perioda, dve kompanije moraju da podnesu planove koji će ubediti američki narod da one imaju uspešnu dugoročnu budućnost”, rekao je Obama.

Ograničeni radni kapital

Gospodin Obama je dvema kompanijama u međuvremenu ponudio “ograničeni radni kapital”, ali je naglasio da će morati da podnesu nove žrtve.

“Ono što tražimo je teško – kompanije će morati da donesu neke teške odluke. Sindikati i radnici će morati još da učine, bez obzira što su već napravili vrlo bolne sustupke. Poverioci će morati da shvate da shvate da ne mogu večno da računaju na vladine pakete pomoći”, rekao je Obama.

Američki predsednik je dodao i da je moguće da će dve kompanije, ili jedna, od njih morati na kraju da se suoče i s mogućnošću bankrotstva.

Da li GM i Krajsler mogu da urade ono što se od njih zahteva, ako mogu zašto to već nisu uradile? I da li ova dva automobnilska giganta zaslužuju da budu spaseni ili trebaju da budu prepušteni zakonima tržišta?

Posustali giganti

Robert Farago, urednik internet sajta “Istina o automobilima” nije ubedjen da treba spašavati posustale gigante:

Industrija u teškoj krizi
Industrija u teškoj krizi
“Imaju brdo dugova iz kojih se nikad neće izvući. Ni jedna ni druga kompanija neće moći da prežive ako ne proglase bankrot, a Krajsler verovatno ni tako neće uspeti. One moraju da nestanu kako bi ostatak američke automobilske industrije mogao da preživi. Krajnje je vreme da odu”, smatra Farago.

Mark Filan, ekonomista Detroit fri presa, upozorava da ne treba zaboraviti na šire posledice koje bi propast Dženeral motorsa i Krajslera prouzrokovao:

“Nije samo reč o zaposlenima u proizvodnji, prodaji i održavanju automobila – a njih ima više miliona. Automobilska industrija je jedna od glavnih tehničkih snaga svake napredne ekonomije, i ona je najveći potrošač niza proizvoda, od stakla do poluprovodnika. Zato se svaka industrijalizovana zemlja trudi da pomogne svojim proizvodjačima automobila u ovim teškim ekonomskim vremenima. Ključno pitanje jeste da li treba da dozvolimo da ova industrija bude kolateralna šteta jedne krize za koju nije odgovorna”, kaže Filan, ekonomista iz Detroita, za BBC.

Cilj Baraka Obame je, prema njegovim rečima, da stvori jednu snažnu i vitalnu auto industriju, koja proizvodi prevashodno vozila s niskom potrošnjom goriva.

the authorGoran Aničić