Novosti

Avtovaz pred bankrotom


Ruska vlada razmatra mogućnost da pomogne najvećem proizvodjaču automobila u zemlji, Avtovazu, kome preti finansijski kolaps.

Proizvodnja automobila marke Lada je, naime, u odnosu na prošlu godinu opala za preko dve trećine, a kompanija više nije u stanju da plaća dugove svojim kooperantima.

Eventualna propast Lade ne bi, medjutim, bila običan stečaj – u propast bi mogla da povuče ceo jedan grad, Toljati, u kome se nalaze pogoni Avtovaza.

Hokej je dobar, ali automobili…

Automobilska marka Lada čak ni u rodnoj Rusiji nije baš neki sinonim za uspeh, ali istoimeni hokejaški klub spada medju najbolje u jakoj domaćoj ligi.

Često se u šali kaže da je u Ladi jedino što vredi hokejaški tim, ali je ta šala u međuvremenu poprimila gorak ukus – hokejaši Lade u protekla tri meseca nisu dobili platu.

“Nešto su nam platili ovih dana, ali i dalje nam mnogo duguju. Uprava tvrdi da će sve biti u redu i da treba da igramo, ali teško je, pošto mnogi medju nama imaju porodice koje treba da izdržavaju”, kaže jedan od njih.

Grad Toljati, u kome se nalazi fabrika Lade, grad je bez šarma – velika spavaonica sa ulicama uokvirenim blokovima oronulih, sivih stambenih zgrada, izgradjenih sredinom šezdesetih godina prošlog veka.

Jedino po čemu je Toljati poznat, i jedini razlog njegovog postojanja, jeste fabrika Lada.

Verni domaćem automobilu

Za razliku od stanovnika drugih ruskih gradova, žitelji Toljatija ostali su verni “svojoj” marki automobila.

Mapa Rusije (Toljati)
Mapa Rusije (Toljati)
Udeo Lade na ruskom tržištu iz godine u godinu opada, a sada je fabrika došla na sam rub propasti.

Na kraju radnog vremena, hiljade radnika užurbano napušta pogone i ulazi u autobuse koji ih razvoze kućama.

Za sada, nijedan od ukupno 110 hiljada radnika nije otpušten, ali svi kažu da su veoma zabrinuti.

“Teška su vremena, jako brinem zbog onoga što bi se moglo dogoditi. Brinem za mlade ljude, za čitav grad. Ako Lada umre, sa njom će umreti i Toljati”, priča jedan od njih za BBC.

Amerikanac u Toljatiju

U staroj industrijskoj zoni Toljatija, nedaleko od Avtovaza, savremene mašine od čeličnih cevi prave auspuhe.

Vlasnik malog pogona koji isporučuje delove za Ladu je Amerikanac Džeri Kenig.

Poput hokejaša Lade, ni on ne može da naplati svoj rad.

“Dobijamo trideset odsto novca u gotovini, a 70 odsto u obveznicama, koje se naknadno mogu naplatiti u jednoj banci”, kaže on.

Na isti način Avtovaz plaća svim svojim kooperantima; Džeri Kenig i dalje Ladi šalje auspuhe, ali mnogi kooperanti su sa fabrikom prekinuli saradnju, što znači da delova nema dovoljno.

Prinudni odmori i neizvesna budućnost

Radnica Klara Mirikina ovih dana pažljivo zagleda cene na gradskoj pijaci – kupuje tek nekoliko jaja, malo krompira i kobasica.

Rusija
Posle 26 godina rada u Ladi, Klara je sa još 15 hiljada kolega na prinudnom odmoru, i prima svega dve trećine plate.

“Plata je dovoljna da jednom odeš do prodavnice. Pomisliš, to je dovoljno za celu nedelju, ali do petka – frižider se ispraznio, a para više nema. O izlascima ili garderobi nema ni govora”, kaže ona.

Pokraj puta koji vodi iz Toljatija je ogromno polje prekriveno hiljadama potpuno novih Lada, a trenutno širom Rusije njih bar stotinu hiljada čeka kupca.

Mnogi bi rekli da u nemilosrdnom svetu autoindustrije treba da opstanu samo najjači, ali bez Lade, Toljati i njegovih pola miliona stanovnika čeka sigurna ekonomska propast.

the authorGoran Aničić