fap-1118
Specijalna vozila ·

FAP 1118 zameniće kompletan TAM-ov program u vojsci Srbije


fap 1118 FAP 1118 zameniće kompletan TAM ov program u vojsci Srbije

Sve je kao nekad, zadovoljno konstatuje pukovnik Nikola Osmokrović, dok nam pokazuje slike i katalog s tehničkim karakteristikama novih FAP-ovih kamiona, koji će posle 35 godina početi ponovo da pristižu u srpske kasarne. Ovaj referent u Odseku za transport i transportna sredstva Uprave za opštu logistiku Sektora za materijalne resurse Ministarstva odbrane, objašnjava za „Politiku” da je poslednja nabavka vojnih motornih vozila bila 1975. godine, kada (TAM 110 i TAM 150), a njihova isporuka je nastavljena i u nekoliko narednih godina. Sada predstoji kupovina više hiljada novih vozila u naredne dve decenije.

– Potpisan je ugovor sa fabrikom iz Priboja o nabavci nulte serije od 32 kamiona FAP-1118 4×4, terenske nosivosti četiri tone. To su specijalna motorna vozila, sa dodatnim uređajima za potrebe vojske. To su savremena vozila. Vodilo se računa i o njihovoj perspektivnosti i potrebi da duži vremenski period budu u upotrebi u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije. Želimo da zamenimo kompletan TAM-ov program, što je 50 odsto ukupnog sadašnjeg programa koji imamo u vojsci. A reč je o više hiljada vozila i to će biti posao ne ove decenije, već verovatno i sledeće! Možemo da računamo za narednih 20 godina sukcesivne proizvodnje ovih vozila. U prvoj turi naručili smo 32 komada, a u ovoj godini može se očekivati bar još 30 vozila, kroz serijsku proizvodnju, koja bi trebalo da krene u ovoj godini – kaže Oskokrović.

Isporuka prvih FAP-ova očekuje se u prvom kvartalu ove godine. Opremljeni su četvorocilindričnim četvorotaktnim, vodom hlađenim „mercedesovim” evro-3 turbo dizel motorima, sa 180 konjskih snaga, odnosno 130 kilovata. U terenskim uslovima garantovano razvijaju 80 kilometara na čas, a na putu i mnogo brže. Za razliku od vozila za civilno tržište, imaju centralnu regulaciju pritiska vazduha, pogon na sva četiri točka, reduktor, povišenu prohodnost… Takođe, predviđena su i za specijalnu nadgradnju, kao što su cisterne za gorivo i vodu, ili za prevoz do 20 ljudi, a imaju i mogućnost ugrađivanja uređaja veze.

U saradnji sa Vojnotehničkim institutom (VTI) i Tehničkoopitnim centrom (TOC), kamioni su prošli kompletan proces ispitivanja, po raznim terenima i na brojnim poligonima.

– Svi nedostaci koje smo uočili u tom periodu, uklanjani su sukcesivno. Osim nekih sitnica, vozila kompletno ispunjavaju naše zahteve. Projektovana su da garantovano pređu 300.000 kilometara i da traju najmanje 15 godina. Praksa je pokazala da naša vozila uglavnom „troši” protok vremena, a ne pređena kilometraža, mada imamo i vozila iz 1975. godine koja su i dalje upotrebljiva i pouzdana – dodaje pukovnik.

Kako napominje, ideja nadležnih u Ministarstvu odbrane bila je da najpre sagledaju mogućnosti domaćih proizvođača i da uposle domaće kapacitete i radnu snagu.

– Mi imamo proizvođače sa velikim iskustvom, kao što je FAP. Detaljno smo sagledali njihove kapacitete i apsolutno smo se uverili da FAP kao proizvođač može da zadovolji naše potrebe, uz saradnju sa njegovim podizvođačima – objašnjava pukovnik Nikola Osmokrović. (Politika)