Novi pravilnik donosi red pri tehničkom pregledu vozila

Stručni segment Sajma automobila obeležila je tribina posvećena novinama u tehničkim uslovima vozila i tehničkim pregledima vozila i prilagođavanje novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima.

Na tribini koja je održana u prepunoj Velikoj sali Privredne komore Vojvodine govorili su predstavnici Agencije za bezbednost saobraćaja, Ministarstva za infrastrukturu, Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu i Auto-moto saveza Srbije (AMSS), dok su predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova otkazali učešće.

Šef Centra za motorna vozila u AMSS, Milan Božić, rekao je da se na novi Pravilnik o tehničkim pregledima vozila čeka više od 25 godina i da je bilo krajnje vreme da se on uradi. Prema njegovim rečima, bez obzira na kritike na račun Pravilnika, dobro bi bilo da se on što pre usvoji, a da se eventualne greške u hodu isprave.

- Mi imamo hiperprodukciju tehničkih pregleda u Srbiji sa preko 1.050 linija. Pre 20 godina bilo ih je oko 180, a pre deceniju i po oko 300. Ovo nije privredna delatnost, već je reč o delatnosti inspekcijskog karaktera i država bi morala da obezbedi da ta delatnost bude efikasna, jeftina i da ne bude tržišne konkurencije. Mi sada u toj oblasti imamo tržišnu konkurenciju među linijama, rat cenama i na kraju loš kvalitet. Država zato mora nešto da uradi da bi se ovo stanje ispravilo, rekao je Božić.

Milan Božović, sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, rekao je da je Pravilnik o tehničkim pregledima bio neophodan, kako bi se domaće zakonodavstvo uskladilo sa stranim, jer u poslednje vreme imamo velik uvoz putničkih, teretnih i komercijalnih vozila.
– Stari pravilnici nisu bili kompatibilni sa karakteristikama savremenih vozila koja se uvoze i ona nisu mogla biti na odgovarajući način registrovana u Srbiji, pa su prevoznici koji uvoze nasavremanija vozila iz zemalja Evropske unije morali da ih registruju pod posebnim uslovima i merama, što je pravilo velike nepotrebne probleme prilikom svake vožnje, posebno u inostranstvo, rekao je Božović.

63103 Tribina ucesnici Novi pravilnik donosi red pri tehničkom pregledu vozilaPrema njegovim rečima, vlasnici linija tehničkih pregleda sada će morati da rade pod posebnim režimom, što isključuje mogućnost koju su do sada imali prevoznici da u sklopu preduzeća imaju sopstveni tehnički pregled.

– To je često dovodilo do zloupotreba i zato očekujemo da će novim pravilnikom takvi propusti biti otklonjeni, kazao je Božović.
Šef odseka za bezbednost saobraćaja u Ministarstvu za infrastrukturu Demir Hadžić rekao je da Pravilnik o tehničkom pregledu vozila donosi novine koje su potpuno prepoznatljive u Evropi. Najavio je da će pomenuti Pravilnik po usvajanju dati i određeni rok vlasnicima tehničkih pregleda da se prilagode uslovima koje zahteva savremena i normalna provera bezbednosti vozila.
Hadžić je danas najavio i da će profesionalni vozači u Srbiji za šest meseci početi da dobijaju digitalne tahografe, što je iskorak ka savremenijoj i modernijoj eri drumskog transporta. On je podsetio da je u septembru počela da radi i Agencija za bezbednost saobraćaja, čiji zadatak je da vodi računa o novinama koje je doneo novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, kako bi se održao iskorak od 30 odsto manje poginulih u saobraćajnim udesima u Srbiji u odnosu na 2009. godinu.

Profesor Dragan Jovanović, sa Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu, rekao je da očekuje da se svi pravilnici iz oblasti saobraćaja usvoje u što skorije vreme i da se najnovija rešenja iz samog Zakona što pre primene u praksi.

- Analiza je pokazala veliku zabrinutost jer procedura previše dugo traje, pošto postoji još oko 70 pravilnika koje Agencija za bezbednost saobraćaja i ministarstva za infrasrukturu i unutrašnje poslove trebaju da pripreme. To će zahtevati dodatno vreme, što će rezultirati da se najnovija zakonska rešenja, koja predstavljaju suštinske promene u odnosu na prethodno stanje, prolongiraju za vremenski period od šest meseci do godinu dana, ocenio je Jovanović.

Današnja tribina je inicirana potrebom da se istaknu specifične novine koje su doneli novi pravilnici i da se nadležni organi upoznaju sa aktuelnim problemima neposrednih učesnika u saobraćaju. Tribina je bila namenjena vlasnicima i direktorima kompanija za tehničke preglede, rukovodiocima saobraćajnih preduzeća i malih i srednjih transportnih preduzeća, profesionalnim vozačima, kao i svima čiji posao na neki način zahteva svakodnevno učešće u saobraćaju.