Potpisivanje sporazuma o definitivnom ulasku Fijata u nekadašnju kragujevačku Zastavu nije bilo jedini veliki posao u svetskoj automobilskoj industriji o kojem se govorilo u sredu.
Naime, čuvena švedska marka automobila Volvo, po svemu sudeći, menja vlasnika.
Do sada je Volvo bio u rukama američkog Forda, a uskoro će, kako izgleda, postati vlasništvo jednog od najvećih kineskih proizvodjača vozila – grupacije Gili.
Volvo je nastao pre više od 80 godina u Geteborgu, ali u poslednje vreme mu ne ide baš najbolje – posluje sa gubicima.
Vlasnik Volvoa, američki Ford, već godinu dana pokušava da fabriku proda, i sada je izgleda vrlo blizu da to i ostvari.
Rukovodstvo Forda objavilo je da je usaglašen ugovor na osnovu kojeg će Volvo kupiti Kinezi, tačnije grupacija Zeižang Gili.
Bez skrštenih ruku
Njen generalni direktor, harizmatični Lu Šu Fu, nedavno je otvoreno najavio da namerava da iskoristi priliku koja se ukazala zato što su vodeći zapadni proizvodjači vozila u krizi.
“Nećemo sedeti skrštenih ruku, niti ćemo odbiti da idemo napred, niti ćemo delovati iza scene. Bićemo otvoreni prema svim mogućnostima i radićemo na tome da ostvarimo saradnju širom sveta”, rekao je on.
Grupacija Gili je nekada pravila frižidere, a danas je u pitanju najveći privatni proizvodjač automobila u Kini.
Posao oko kupovine Volvoa još nije gotov – ostalo je da Kinezi osiguraju finansije i da čitav posao odobri švedska vlada; ali ako sve bude išlo po planu, posao će biti zaključen u narednih nekoliko meseci.
Detalji komercijalnog sporazuma izmedju Forda i Gilija još nisu objavljeni, ali prema medijskim izveštajima Amerikanci bi trebalo da dobiju svega oko dve milijarde dolara, što je tri puta manje nego što su Volvo platili pre 10 godina.
Šta dobijaju Kinezi?
Međutim, Ford će se ujedno time otarasiti marke koja pravi gubitke i dobiti priliku da se koncentriše na svoje poslovanje u Americi. A šta će u tom poslu dobiti Kinezi?
Tehnologiju i znanje, kaže Tomas Šiler, poznavalac prilika u kineskoj privredi:
“Ono što im je potrebno je globalna tehnologija, što kupovinom Volvoa mogu da dobiju. Potrebna im je i poznata marka automobila, koji su pouzdani i bezbedni. Ključni izazov za Kineze je da li će znati da uklope Volvo u svoju postojeću organizaciju i da li će od Volvoa i od onoga što poseduju u Kini umeti da naprave globalnu kompaniju”, kaže Šiler.
Pitanje je i šta će posao, ako definitivno bude i realizovan, značiti za oko 16 hiljada ljudi koji u Švedskoj rade za Volvo.
Neki od njih kažu da je firma u tolikim problemima da ne može da im bude gore.
Kina kao vodeće tržište
Drugi, istovremeno, strahuju da će dolazak Kineza biti katastrofalan i da će novi vlasnici pokupiti tehnologiju, i otići u Kinu da tamo prave fabrike, a fabrike u Švedskoj će jednostavno zatvoriti.
Vođe sindikata kažu da im još uvek nije jasno kaklo Kinezi misle da izvuku Volvo iz gubitaka, a iz grupacije Gili poručuju da ne nameravaju da ugase fabrike u Švedskoj, i da će Volvo imati visok stepen samostalnosti unutar korporacije.
Naglašava se i da će zaposleni u Volvou imati koristi, jer će njihova firma sada imati pristup kineskom tržištu, a Kina je ove godine prestigla Ameriku i postala najveće tržište automobila na svetu.
Jedno je, čini se, izvesno – ako posao zaista bude zaključen, biće to do sada najveća zapadna marka automobila koju kupili Kinezi, a Kina će time postati jedna od vodećih sila u svetskoj automobilskoj industriji.