U Toyoti su, naravno, sa zadovoljstvom pozdravili krajnje zaključke sprovedene istrage. Zbog pada poverenja u kvalitet vozila, Toyota je u poslednja tri meseca prošle godine imala pad profita od 39 odsto, a američkoj vladi platila je skoro 50 miliona dolara na ime kazni. Duga i temeljna istraga po nalogu američke federalne vlade o sigurnosti Toyotinih automobila je završena.
Nedvosmislen, čvrst zaključak te istrage je – nisu nađene nikakve greške ili nedostaci u elektronici ugrađivanoj u automobile koji bi bili uzrok nekontrolisanog ubrzavanja tokom vožnje, mimo volje vozača. Iza takvog zaključka stoji, pored ostalih institucija, i NASA, američka Agencija za svemirska istraživanja.
Nakon 10 meseci testiranja i analiziranja elektronskih komponenti u Toyotinim vozilima juče je, na konferenciji kojoj su prisustvovali brojni stručnjaci i nadležni zvaničnici, američki ministar saobraćaja Ray Lahood izrekao konačnu “presudu: „Da bude jasno. Elektronika nije razlog nekotrolisanog, samovoljnog ubrzavanja. Definitivno.“
Nakon istraživanja inženjera Nacionalne službe za saobraćaj na autoputevima i NASA-e, federalno Ministarstvo saobraćaja je prihvatilo zaključak da je jedini mogući uzrok iznenadnih ubrzavanja mehaničke prirode, izazivan pomeranjem prostirke ispod vozačevih nogu i nedovoljno mekom pedalom gasa.
Pedala gasa u pritisnutoj poziciji bivala je blokirana usled pomeranja zaštitne prostirke. Drugo, pedala gasa ostalajala je u pritisnutoj poziciji ili se sporo vraćala nazad nakon što vozač digne nogu zbog zaglavljivanja i tvrdih mehaničkih kompomenti.
Toyota je opozvala više od 12 miliona vozila širom sveta i do sada otklonila nefunkcionalnosti te vrste. Najteži slučaj vezan za navodno nekontrolisano ubrzavanje Toyotinih automobila je saobraćajna nesreća u Kaliforniji u kojoj su prošle godine poginule četiri osobe. Bio je to i neposredan povod da se u i američkom Kongresu rasravlja o sigurnosti vožnje u Toyotinim vozilima.