Nedavni svetski debi nove generacije BMW-ove “serije 5” pokazao je da se bavarska automobilska marka vratila tradiciji inovatora koji zna kako da nastavi započeto u stilu dobre američke sapunice kad ulazi u novu sezonu emitovanja: najavljeni zaplet dobija obrt uz dodatak novih likova u priči, ali i dalje drži pažnju publike.
Tako nekako i nova generacija BMW-a serije 5 izgleda ozbiljnije i više u skladu sa zaveštanjem generacija pre Benglovog dizajnerskog pomaka, a donosi sve blagodeti u međuvremenu unapređene tehnike i nekih, potpuno novih, tehnologija. Upravo automobilsko-kompjutersko-zabavno-bezbednosne tehnologije su ti novi „likovi u sapunici“, zbog kojih vredi gledati svaku sledeću epizodu u sezoni, iako je pozadinska priča manje-više nepromenjena.
A tema je sportska luksuzna elegancija u premium pakovanju.
Posmatrajući šest generacija BMW-ove serije 5 mogu da primetim da u dizajnerskom smislu nova „petica“ nastavlja tamo gde je stala 3. generacija, tj. da podmladak ima „pradedine gene“.
Kada posmatram šire, unutar BMW-ove familije, mogu reći da nova „petica“ ima dosta sličnosti sa „bratom od strica“ – modelom serije 7, što je po mom mišljenju izuzetno dobro. Liči, a nije umanjena kopija „sedmice“
Proporcije i odnos providnih površina prema “neprovidnim” (lim) su kod nove serije 5 jednostavno savršeno uravnoteženi. Auto ima najduže međuosovinsko rastojanje u segmentu, a ne deluje razvučeno ili kao da su mu točkovi “pobegli”, zato što ih vizuelno “privlače” duga linija haube i pozadi pomeren završni spoj krova sa prtljažnikom. Linija krova nema problem sa tim što se približila zadnjem kraju vozila, zato što je njen oblik kao kod kupea. “Petica” je tako jedan kupeovski sedan, a to je već trend u višoj-srednjoj klasi automobila kojem se odupiru jedino marke koje žele drugačiji, avangardni izgled. To možda prolazi kod SAAB-a, ali kupci BMW-a očekuju skladno i aerodinamički efikasno dizajniran automobil, što nova “petica” jeste.
Znak prepoznavanja BMW-a je i nabor na haubi koji je sada ponovo tu i to se vidi izdaleka. Oblik “bubrežastih” dvostrukih maski hladnjaka je sada sa tupljim zaobljenjima i horizontalno razvučeniji, tako da ostavlja manje prostora između njega i susednog prednjeg fara. “Bubrezi” su postavljeni na trapeziodalnu izbočinu koja se vizuelno bez prekida nastavlja na liniju haube. Ovo ispupčenje je jasnije odvojeno u odnosu na prednja svetla koja dodiruje. Sa druge strane, na haubi postoji poseban par linija samo za naglašavanje BMW-ovog znaka, što je “fazon” koji su imali neki stariji BMW-ovi, a danas primenjuju i druge marke – Škoda kod Octavije na primer.
Ono što je mnogo snažniji magnet za kupce BMW-ovih srednjih limuzina je harmonično ponašanje na drumu. Prvi deo te slagalice predstavlja snažan i rafiniran pogon, a drugi je sofisticirano ogibljenje koje deli sa “sedmicom”, a ono i bez visokotehnoloških opcija za kontrolu dinamike vožnje obavlja posao i više nego korektno.
U prvom predstavljanju nove generacije BMW-a serije 5 u limuzinskoj formi stiže osmocilindrični motor kao perjanica ponude, dok su kao alternativa prisutni redni šestocilindraši po kojima je BMW nadaleko poznat. U eri downsizinga i povećanja efikasnosti imperativ su i četvorocilindraši, ali isključivo na dizel gorivo, s obzirom da oni mogu obezbediti potrebne performanse, ne kompromitujući koncepciju BMW “petice” kao premium srednje velike limuzine sa izraženim dinamičkim osobinama. Zato je tu četvorocilindrični dizelaš kao najštedljiviji u ponudi (troši do 5 l/100km), a BMW ga je oplemenio Auto Start Stop tehnologijom, što doprinosi štednji još ponekog decilitra “crnog zlata” na svakih 100 km puta, a deluje ekološki jer smanjuje emisije ugljen-dioksida (na 132 g/km). Početna paleta od 7 motora što zadovoljavaju EU5 standard izgleda ovako:
550i = 300kW (407 KS), V8 benzinac, TwinPower Turbo, HPI ubrizgavanje, 4395 ccm;
535i = 225kW (306 KS), I6 benzinac, TwinPower Turbo, HPI ubrizgavanje, Valvetronic; 2979 ccm;
528i = 190kW (258 KS), I6 benzinac, HPI ubrizgavanje, 2996 ccm;
523i = 150kW (204 KS), I6 benzinac, HPI ubrizgavanje, 2996 ccm;
530d = 180kW (245 KS), I6 dizelaš, CR, turbo varijabilne geometrije, 2993 ccm;
525d = 150kW (204 KS), I6 dizelaš, CR, 20V, turbo varijabilne geometrije, 2993 ccm;
520d = 135kW (184 KS), I4 dizelaš, CR, 16V, turbo varijabilne geometrije, 1995 ccm.
Od šestocilindričnih dizelaša snažniji je dostupan sa opcionom BluePerformance tehnologijom sa kojom zadovoljava EU6 standard.
Ogibljenje može biti oplemenjeno opcionim Dynamic Driving Control sistemom podesivog vešanja koji ostavlja vozaču mogućnost izbora i prilagođavanja trenutnim potrebama.
Sistem se bazira na Adaptive Drive mehanizmu u sklopu kojeg funkcionišu dinamička kontrola amortizacije (Dynamic Damper Control) i dinamička kontrola stabilnosti vožnje (Dynamic Drive Stability Control), kao i integralno upravljanje pomoću zadnjih točkova (Integral Active Steering) koji se zakreću do 2,5 stepena, sa promenljivim odgovorom zaokretanja volana, u zavisnosti od brzine kretanja.
BMW EfficientDynamics je grupni naziv za skup inicijativa, tehnogija i metoda, osmišljenih s ciljem da se automobili učine energetski efikasnijima, ali ne po cenu njihovih dinamičkih performansi. Za početak, tu je 8-stepeni automatski menjač koji se nudi kao opcija kod ostalih, a standardan je kod verzije 550i. U različitim kombinacijama tu su još i sistem za regeneraciju energije kočenja (BER), indikator za optimalnu promenu stepena prenosa kod verzija sa manuelnim menjačem, te aktivna aerodinamika i aktivacija pomoćnih potrošača po potrebi, uključujući i kompresor klima-uređaja.
Ono što imaju sve verzije, bez obzira na motorizaciju jeste polulagana konstrukcija sa inteligentnom primenom aluminijuma u kombinaciji sa različitim čelicima. To je potpuno očekivano od BMW-a, a i njegov konkurent Audi će u istom veličinskom razredu ponuditi hibridnu, aluminijumsko-čeličnu ASF II šasiju koja će zahvaljujući novom metodu spajanja omogućiti upola manju masu od čelične, a biće 50% veće čvrstine. Inače se proizvođačima u ovom veličinskom razredu velikoserijskih modela ne isplati da koriste samo aluminijum za izradu šasije, za razliku od maloserijskih i high-end modela koji su po pravilu i puno skuplji, pa se tu može napraviti odgovarajuća računica.
Takođe će i novi električni servo pojačavač upravljačkog sistema biti inkorporiran u sve verzije BMW-ove “petice”. Reč je o servou koji se aktivira samo kada je to potrebno, što znači da pri blagim zaokretima i na pravcima ne troši energiju.
BMW 5 takođe kao standardnu stavku donosi novu generaciju kontrolera iDrive pomoću kojeg se upravlja svim opcijama audio sistema, navigacije, komunikacionih mogućnosti, kamerama i podešavanjima automobila. Standardni ekran je dijagonale 7 inča, a veći je dijagonale 10,2 inča, što je i više nego izdašna dijagonala u rezoluciji 1280 x 480 ekranskih tačaka.
U “petici” debituju sistemi za asistenciju vozaču koje jednim imenom bavarska marka naziva BMW ConnectedDrive. “Povezana vožnja” objedinjuje neke veoma praktične mogućnosti, kao što je asistent za parkiranje i 3D pregled prostora oko vozila preko sistema širokougaonih kamera. Tu su i mogućnosti za poboljšanje bezbednosti kao npr. limiter brzine i tempomat, povezane sa sistemom za davanje upozorenja zbog mogućeg sudara. Neke od naprednijih mogućnosti stigle su kao nove opcije za BMW “peticu”: upozorenje prilikom nailaska vozila iz susedne trake, upozorenje pri napuštanju trake, očitavanje saobraćajnih znakova za ograničenje brzine, noćna vizija sa detekcijom ljudi, HUD prikaz informacija na vetrobranskom staklu i asistent za duga svetla koji detektuje vozilo što mu dolazi u susret sa upaljenim svetlima noću.
Od sportskih opcija izdvojio bih sportski automatik menjač sa ručkicama za promenu stepena prenosa u viši ili niži, smeštenim iza obruča upravljača.