Ovog meseca se navršava 100 godina proizvođača automobila Audi. Modeli sa znakom u obliku četiri kruga na maski su u proteklom veku ostavili neizbrisiv trag u svetskoj automobilskoj industriji.
Uz veliku svečanost juče je u Ingolštatu održana svečana proslava velikog jubileja: stogodišnjice postojanja proizvođača automobila Audi. Svečanosti je prisustvovala i njemačka kancelarka Angela Merkel. Prilika je to da se podsetimo istorije Audija – firme koja je u nove modele uvek ugrađivala posljednju reč tehnike.
Nakon što je August Horch 1904. godine prebacio sedište svoje firme iz Kelna u Cvikau, napustio je zbog spora sa upravom taj posao. Sa poduzetnikom Franzom Fikentscherom je oformio novu radionicu, za koju su našli i novo ime. Ambiciozni biznismeni su napravili izvedenicu od latinske riječi “audire” ( poslušati, čuti). Nastala je firma “Audi” (Čuj!).
Audi Tip C je pravljen od 1911. do 1925. Tri puta zaredom, od 1911. do 1914. je ovaj automobil bio pobednik utrke kroz Alpe. Na poslednjoj trci 1914. za volanom Audija je sedeo sam August Horch. Tip C je imao zapreminu od 3,5 litra i “celih” 35 konjskih snaga. Zbog uspeha na trkama kroz Alpe, automobil je dobio nadimak “Alpensieger”, Alpski pobednik.
Četiri prstena koji se preklapaju simbolizuju četiri firme koje su fuzionirale: Audi, Horch, DKW i Wanderer. Do fuzije je došlo 29. juna 1932. Nastala je firma Auto Union sa sedištem u Cvikauu. Svakoj firmi unutar unije je dodeljen jedan segment proizvodnje. Audi je proizvodio automobile srednje više klase, Horch – luksuzne automobile, DKW – motocikle i male automobile, a Wanderer – vozila srednje klase.
27. maja 1934. na trkama u Berlinu je prvi put startovao automobil pod nazivom Tip A. “Srebrna strela”, kako su ga ubrzo nazvali, je na ravnim delovima staze Avus dostizao brzinu i do 380 kilometara na sat. Konstruktor automobila je bio Ferdinand Porsche. Vozilo se proizvodilo u pogonima u Cvikauu.
Audi porodica: Horch 830 BL (1938.), DKW 3=6 F91 (1953.), NSU Princ 30 (1959.), Wanderer W25K (1937.), Audi Front 225 (1936.)
Napomena: 3=6 je oznaka vrste motora. U prevodu: dvotaktni trocilindraš razvija istu snagu kao četverotaktni šestocilindraš. Tako bi barem trebalo da bude…
Modeli iz 1971. godine. 1958/59. Daimler Benz je preuzeo firmu Auto Union. Kako nisu ostvareni željeni poslovni rezultati, firma je 1964. godine prodata Volkswagenu. 1969. je Auto Union fuzionirala sa proizvođačem NSU (firmom koja je proizvodila i auto poznato i kupcima i: Princ). Sedište novog preduzeća je prebačeno u Neckarsulm. Tada je osmišljen i reklamni slogan koji i danas prati modele tipa Audi: “Prednost uz pomoć tehnike“.
“Prednost uz pomoć tehnike” (u odnosu na druge automobile) bila je vidljiva i kada je na tržište izašao automobil Audi Quattro. To je prvo serijsko vozilo koje je imalo pogon na sva četiri točka. Sportska verzija vozila je dominirala reli trkama tokom osamdesetih godina prošlog veka. 1986. je Audi na tržište izbacio još jednu novinu: pocinkovanukaroseriju na koju je davao deset godina garancije na koroziju.
Modelom V8 Audi je 1988. godine ušao u novu – gornju klasu proizvodnje automobila. I tu je kao prvi ponudio model sa pogonom na sva četiri točka. Od 1994. godine model V8 je dobio samonoseću karoseriju od aluminijuma.
Od 1999. Audi se vratio i u klasu malih automobila. Karoserija modela A2 je u potpunosti od alumijuma. A2 se sve do 2005. proizvodio u fabrici u Neckarsulmu.
Terensko vozilo Audi Q7 je zaista zajednička evropska produkcija. Montaža ovog automobila se obavlja u Bratislavi u Slovačkoj, nemačke fabrike u Neckarsulmu dostavljaju sve delove karoserije i brojne druge komponente. Motori za Q7 dolaze uglavnom iz Audijeve fabrike u Györu u Mađarskoj.